الثلاثاء، 17 مايو 2011

معركة بالأسلحة النارية داخل المدينة الجامعية بأسيوط تسفر عن إصابة 5 طلاب

اخبار اسيوط 17 مايو 2011

أسيوط دوت كوم-محمد حسام


تحولت المدينة الجامعية بأسيوط، إلى ساحة معارك، بين طلاب الجامعة،

فقد ادى نشوب مشاجرة بين عدد من الطلاب بحرم الجامعة، إلى قيام أحد أطراف المشاجرة بإستئجار بعض البلطجية للنيل من خصومة.وهو ما أسفر عن إصابة خمسة أشخاص.


كان اللواء أحمد جمال الدين، مساعد وزير الداخلية ومدير أمن أسيوط، قد تلقى إخطارا من المستشفى الجامعى بأسيوط يفيد بوصول كل من "مصطفى عبد الجابر سيد" (21 سنة) طالب بكلية التجارة و"مصطفى سليمان عبد الحكيم" (21 سنة) طالب بكلية الحاسبات والمعلومات و"مصطفى عبده محمد" (18 سنة) طالب بكلية التربية الرياضية و"أحمد محمد عبد العزيز" (19 سنة) طالب بكلية التربية .


والجميع مصابون بطلقات نارية ودلت تحريات المباحث عن نشوب مشاجرة بين المصابين، قام على أثرها المصاب الرابع ويدعى احمد عبد العزيز ،باصطحاب بعض الأشخاص والذين قاموا بإطلاق أعيرة نارية داخل المدينة الجامعية، وهو ما أثار زعر مئات الطلاب.

وتحرر محضر بالواقعة وجار العرض على النيابة.

هناك 3 تعليقات:

  1. أحد العاملين بالجامعة17 مايو 2011 في 7:01 م

    مش هول إلا كلمة واحدة " انا لله وانا اليه راجعون " مش الحرس االجامعى كان له أهمية كبيرة وكلنا دلوقتى لما بنمشى فى الجامعة ونشوف اللى ماشى بالعربية وبيعاكس البنات واللى مفيم العربية و راكن فى الجامعة ومش عارفين بيعمل ايه وكله خايف يخبط على العربية ويساله انت بتعمل ايه ... زى ما حصل أول أمس بالجامعة فى وضح النهار ولا أعتبار لأى شخص ولا السرينة العالية وسط المدرجات وخلف المدرجات على سبيل المثال جراج حاسبات ومعلومات ... وغيرها والله الواحد بيحزن على الحرم الجامعى وما حل به الان والاف السيارات الغريبة التى تدخل لأغراض معاكسة البنات و الهرجلة فى الحرم الجامعى .... والله حرام ولو فى مشكلة فى أى مبنى او ادارة او كلية ممكن توصل للضرب او الاسلحة المختلفة مثلما حصل بالمدينة الجامعية وغيرها ولكن اذا كان فى حرس جامعى الكل عارف ان لو عمل اى خروج عن القانون هيكون محضر وضبط وقضية وهيفكر الف مرة قبل عمل الشغب .... ياريت الحرس الجامعى يعود واعتقد ان ده مطلب اغلب العاملين بالجامعة فى ظل الظروف الراهنة لان مع التحفظ فى ان دوره حماية اشخاص ومنشأت فقط وضبط وحزم الحرس الجامعى فقط ليس الا ... والله الموفق

    ردحذف
  2. اية ضرب النار اللى فى جامعة اسيوط هوا مفيش رئيس جامعة

    ردحذف
  3. ياخوانا الجامعه ماليهاش حل واللهي كده الجامعه برنس برنس
    دلوقتي كل واحد ف حاله
    والامن مالهوش دعوه بحد
    والناس فاهماني
    والتكسيات بتدخل ف اي وقت الجامعه
    الدنيا زي العسل ف الجامعه ياخوانا

    ردحذف

تنبية هام:تشكر “أسيوط دوت كوم” تفاعل جمهورها الكريم مع خدمة التعليقات، وترجوهم عدم إضافة أي تعليق يمس أو يسيء للأديان والمقدسات، أو يحمل تجريحًا أو سبًا يخدش الحياء والذوق العام للأشخاص والمؤسسات.. وستضطر الإدارة آسفةً لحذف أي تعليق يخالف هذه الضوابط.وإدارة الموقع غير مسئولة عن التعليقات المنشورة،فهى تخص كاتبها.

"ما يلفظ من قول الإ لديه رقيب عتيد"