الخميس، 24 نوفمبر 2011

حبس 7 متهمين بأسيوط بعد اعترافهم بأنهم مأجورين لإثارة الشغب

اخبار اسيوط 24 نوفمبر 2011 

أسيوط دوت كوم- مصطفي أمير

قرر عبد الرحمن نور الدين، مدير نيابة قسم ثان أسيوط، حبس 7 متهمين، بإحداث الشغب ومحاولة اقتحام مديرية أمن أسيوط وإصابة 5 مجندين، 15 يوماً على ذمة التحقيق.


وكانت أجهزة الأمن بمحافظة أسيوط قد ألقت القبض، مساء الأربعاء، علي كل من طارق محمد محمود، محمد سيد محمود، معاذ محمود سيد، بهاء أحمد محمد، عبد الرحمن هاني حسن، محمد يسري رمضان وعمرو محمد شاكر.

تبين من التحريات التي أجرتها المباحث الجنائية أن المتهمين قاموا بإلقاء المولوتوف علي المجندين والأفراد محاولين اقتحام مبني مديرية أمن أسيوط.

كما كشفت التحريات عن اعترافات للمتهمين بوجود محرضين لهم بإحداث الشغب.
تحرر محضر بالواقعة وعُرض المتهمين على النيابة العامة التي قررت حبس المتهمين 15 يومًا على ذمة التحقيقات.

هناك 4 تعليقات:

  1. يارب احمى بلادنا من الخونه واعداء الوطن واعطى شبابنا العقل والحكمه وحب بلادهم يارب امين يارب العالمين

    ردحذف
  2. ياجماعه عبد الرحمن هاني حسن مش بلطجى مش من الى بيخرب ومش من المندثين اكيد فى حاجه غلط عبد الرحمن طالب فى ثانيه ثانوى موئدب محترم ومن عيله كويسه عبد الرحمن كان فى المكان الغلط فى الوقت الغلط مش اكتر واكيد كان بيصور المظاهرات عشان ينزلها على الفيس بوك ده كبيره انا عارفه كويسه

    ردحذف
  3. الى الاخ صاحب عبد الرحمن ده هوا ف تانيه ثانوى مايروح يذاكله كلمتنين احسنله احسن ما يشتغل مصوراتى يستاهل اللى حصله

    ردحذف
  4. الى السيد محافظاسيوط ياريت تنظر الى شارع الخضريه وتغيثنا من محل الخردة لصاحبه السيد مسامير والان اخوه فارش فى الشارع وسط ميدان الخضريه بكل انواع الخردة من الساعه الواحدة ظهرا الى المساء وللعلم ان بينا وبين المجلس ((الاسطبلات المتواجدين فيها المسئولين سوء 2 دقيقه )ولم يقدر احد يمشى فى الشارع احنا منازلنا كرهناه بسبب هذا وياريت فيه دخل وكنا نعزل من منازلنا حرام

    ردحذف

تنبية هام:تشكر “أسيوط دوت كوم” تفاعل جمهورها الكريم مع خدمة التعليقات، وترجوهم عدم إضافة أي تعليق يمس أو يسيء للأديان والمقدسات، أو يحمل تجريحًا أو سبًا يخدش الحياء والذوق العام للأشخاص والمؤسسات.. وستضطر الإدارة آسفةً لحذف أي تعليق يخالف هذه الضوابط.وإدارة الموقع غير مسئولة عن التعليقات المنشورة،فهى تخص كاتبها.

"ما يلفظ من قول الإ لديه رقيب عتيد"